NETGALLERI

Politiske partier

hvem er du?/..

24. juni 2010 skriver Foreningen af Danske Interaktive Medier blandt andet:

Danske partiers hjemmesider bliver ikke brugt
"Selv om de fleste af Folketingets partier driver flotte hjemmesider med deres politik, budskaber og debat, er det ikke her danskerne søger hen, når de skal vide noget om politik.
En ny rapport fra FDIM viser, at antallet af brugere på partiernes hjemmesider er meget begrænset.
Rapporten viser blandt andet, at venstre.dk i 1. kvartal havde lidt over 24.000 brugere mens nr. 3 på listen er danskfolkeparti.dk med halvt så mange brugere.
Sf.dk kan mønstre ca. 17.000 mens deres nærmeste samarbejdspartner socialdemokraterne.dk kun har lidt over 7.000 brugere."
- - - - - - - - - - -

En katastrofe
De politiske partiers lokale hjemmesider i landets kommuner er stort set alle steder en katastrofe.
Jeg er sikker på, at de dårlige besøgstal på de landsdækkende hjemmesider har direkte relation til det dårlige informationsniveau i lokalområderne.
Der kommer ingen trafik fra de lokale sider - de dårlige oplevelser i lokalområderne gør, at vælgerne ganske enkelt fravælger de politiske partiers hjemmesider som seriøse formidlere.

En klaphat
Mange hjemmesider i dag er nettets svar på fastfood.
Det er en hjemmeside, men der er meget i den som man helst burde undvære - og i stedet for gå efter kvaliteten.
Lokalpolitikernes hjemmesider svarer til en portion pølseweb af værste skuffe - adskillige med længst overskreden holdbarhedsdato fordi de simpelthen ikke opdateres.
Ud af seks kokkehuer kan det kun blive til en enkelt klaphat, og hvis siden lukkes, bliver det til yderligere en kokkehue for at træffe en rigtig beslutning.

En kort stund
Op til folketingsvalg og kommunalvalg vågner de politiske partier for en kort stund op og begynder at tænke PR og synlighed i lokalområderne.
Det viser, at man godt ved, at det har en betydning.
Men når valget er ovre, geares der mærkbart ned, og frem til det næste valg kører informationsniveauet på lavblus.

Tjek hjemmesiden
Tjek partiets lokale hjemmeside et halvt år efter kommunalvalget - og frem til næste valgkamp begynder.
Et seriøst parti tager kommunikationen med sine lokale vælgere seriøst i hele valgperioden - ikke kun i månederne op til valget - se også under landkommuner.

Det danske parti som først finder på at sætte PR og synlighed i lokalområderne på dagsordenen året rundt og prioriterer kontakten, informationen og nyhedsformidlingen fra byrådspolitikerne til de lokale vælgere via hjemmesiderne, vil skille sig markant ud fra de øvrige partier.
Hvordan noget så vigtigt kan behandles så ligegyldigt ... tjah, det spørgsmål må stå åbent.

Nå, det var så det
- for målet med min bog og hjemmesiden her er jo ikke at finde flest mulige dårlige eksempler, men at bruge nogle af dem til at argumentere for, at det er en rigtig god idé at tænke synlighed sammen med det, man brænder for.
Og så skal jeg jo slet ikke kritisere politikerne - men blot opfordre dem til at læse Nøglen til succes - og gøre det til noget helt naturligt at tænke synlighed ind i den lokalpolitiske hverdag.
Mogens Greve | CVR: 80229151  | Tlf.: 4111 9910 | mogens@djursk.dk