NETGALLERI

Foreninger

hvem er du?/..

Fortæl det dog
Dansk Fritidsfiskerforbund har 3.000 medlemmer.
I blad nr. 2 april 2010 var der en annonce for at skaffe medlemmer til lokalforeningen med medlemsfordele m.m. - blandt andet en af landets billigste bådforsikringer og gratis livsulykkesforsikring under fiskeri for 192.000 kroner.
Bladet sendes til dem som i forvejen er medlemmer.

Fortæl også om den lokale afdeling og medlemsfordelene til Lokalavisen.
Fortæl det sammen med nogle gode sommerfiskehistorier og gode råd om fiskeri, fiskesteder m.m.

Jamen fortæl det ...
Jeg så på Diabetesforeningens hjemmeside 11. januar 2010, at Diabetesforeningen i Syddjurs Kommune som den eneste lokalafdeling i Region Midtjylland ingen formand havde.
Søndag 6. juni havde foreningen landsindsamling, og jeg tjekkede hjemmesiden igen 13. juni, hvor der stadig ingen formand var.
Lokalavisen fik hverken henvendelse om landsindsamlingen eller den manglende formand i Syddjurs Kommune.

Fortæl mere end resultater
Hvis du som forening prioriterer at være en social forening, hvor der er plads til alle, skal  du fortælle det.
Du skal fortælle de gode historier om sammenholdet, festerne, kammeraterne, trænerne - og forældreopbakningen.
Det giver et forkert billede, hvis historiernepå hjemmesiden og i den lokale ugeavis handler om de opnåede resultater - og det er resultaterne som skaber synligheden i folks bevidsthed.
Forældrene læser om de flotte, sportslige resultater og ved ikke noget om den sociale  prioritering.
Derfor vælger de måske en anden aktivitet eller en anden forening til deres børn.

Menneskelige oplevelser og sejre
Jeg spillede i temmelig mange år med på et håndboldhold som i perioder var blandt de højest rangerende i lokalområdet og som trak mange tilskuere til den lokale idrætshal.
Jeg har flere gange tænkt over, hvordan det var den sportslige succes som bestemte, hvor meget der stod i avisen om holdet.
Når det gik godt, var klubben bedre til at kontakte lokalpressen, end den var i nedgangstider.

Det er rigtig sjovt at være med, når det går godt - men det er jo faktisk i en sportslig nedgangsperiode at der er ekstra brug for ekstra opmærksomhed.
Selv om det er svært - lad ikke synligheden i lokalområdet afhænge af de sportslige resultater.
Brug de samme ressourcer på at fortælle om de forskellige hold - børn som voksne - uanset om de får få eller mange sejre.
Der sker så meget i foreningen om omkring de enkelte hold som ikke handler om sportslige resultater - men om menneskelige oplevelser og sejre.

I bogen Nøglen til succes kan du læse meget mere om foreninger og synlighed - og om at lære at prioritere synlighed og komme ud af busken på en god måde.
Mogens Greve | CVR: 80229151  | Tlf.: 4111 9910 | mogens@djursk.dk