NETGALLERI

Turisme

hvem er du?/..
 
Tankevækkende
Man må formode, at en del turister søger deres oplysninger om Djursland på den officielle turisthjemmeside - 
visitdjursland.com.
I lighed med politikernes måde at informere vælgerne på de lokale partihjemmesider, kunne også turistinformationen være bedre.
Det er tankevækkende, at der på to så væsentlige områder - politik og turisme - tilsyneladende er så bred enighed om at kunne nøjes.

- - - - - - - - - -

Destination Djursland udgav i 2010 en 64 sider stor brochure om camping på Djursland.
Flere campingpladser - blandt andet Kaløvig Strandgård Camping - er ikke med i denne brochure og er heller ikke omtalt på hjemmesiden.


Da jeg 26. oktober 2010 klikkede ind på Nyheder på visitdjursland.dk, var den seneste nyhed cirka et år gammel - fra 6. november 2009.

Under kunsthåndværkere på Djursland finder man omtale af 25 - mon ikke der er mindst 4-5 gange så mange?

Det kulturelle liv på Djursland er meget rigere, end man kan klikke sig frem til på Djurslands officielle turisthjemmeside.

Visitdjursland.com fortæller om bare seks spisesteder på hele Djursland.

Djursland har seks lokale producenter og produkter.

Destination Djursland har lavet denne hjemmeside for Nationalpark Mols Bjerge.
Om kunsthåndværk i området står der på hjemmesiden:
Er man interesseret i kunsthåndværk byder Naturparken Mols Bjerge på gode muligheder for at dyrke den interesse. Især i området omkring Ebeltoft finder man en række værksteder og gallerier, som er åbne for gæster.
For en samlet oversigt over de arbejdende værksteder kan du besøge www.kunstruten.dk - hvad syn's du om den side?

Der kom dog et lille lyspunkt i 2010, da Visit Djursland er en af samarbejdspartnerne bag kalenderen www.djurslive.dk som gik i luften i efteråret 2010.

- - - - - - - - - -

Det handler om prioritering, når der afsættes penge til markedsføring af turisme.
Der er de penge, der er - og det giver de muligheder, der er.
Man må formode, at det er holdningen, at Djursland har et acceptabelt informationsniveau for turister.
Sætter man sig i turistens sted, kan man dog godt spørge sig selv om, hvilke informationer en turist har brug for.
  • er det OK, at turistinformationen kun indeholder udvalgte campingpladser?
  • er det OK at turisterne midt i højsæsonen må læse nyheder fra den foregående højsæson på den officielle turisthjemmeside?
  • er det OK at turisterne kun præsenteres for en brøkdel af Djurslands kunstnere og kunsthåndværkere?
  • er det nok på den officielle turisthjemmeside at bruge 20 linjer til at præsentere kulturen på Djursland?
  • er det OK, at man spiser turisterne af med at præsentere syv ud af flere hundrede spisesteder på Djursland?
  • er det OK at man præsentere kunsten på Djursland ved at linke til en ubrugelig hjemmeside med en kunstrute?
Og gælder det samme over hele landet - at turisterne får en begrænset indsigt ved alene at blive præsenteres for annoncører?
 

Utrolig bredt
Turisterhvervet spænder utrolig bredt i Danmark.
Så godt som alle store attraktioner betaler til turistorganisationen som varetager en bred markedsføring i ind- og udland.

Dansk turisme markedsføres via et system, hvor man baserer markedsføringen på viljen og evnen hos store og små til at ville og kunne betale - frem for at tage udgangspunkt i den besøgende turists behov og ønsker.
Det betyder eksempelvis, at hvis du som turist søger
efter kunstnere på Djursland, så ser du kun måske 10-15 procent af dem, som du i virkeligheden har mulighed for at besøge i området.
Resten betaler ikke til organisationen og eksisterer derfor ikke i turistmæssig sammenhæng.

De er usynlige og eksisterer ikke i din oversigt - mens sandheden er, at Djursland i virkeligheden fuld af kunstnere og gallerier i alle størrelser og afskygninger.
Det er alt lige fra campingpladser til gårdbutikker, spisesteder og meget, meget mere, som heller ikke er tilgængeligt på de officielle turisthjemmesider og i turistkatalogerne.
Hvis en campingplads ikke bidrager, er den end ikke afmærket på kortet i turistkataloget.

Turistindtægt
Rundt omkring i landområderne er der bare så mange som i højere eller mindre grad baserer deres indtægter på turister.
De er blot ikke store nok til, at deres virksomhed kan bære udgiften til turistorganisationen, eller også vurderer de, at de mindre nemt bliver overset, og at det er de store som får omtalerne og opmærksomheden.

En overvejelse værd
Når systemet nu en gang er bygget op som det er, forstår man på den ene side godt, at det ikke skal være muligt at unddrage sig betalingen til fællesskabet for alligevel at blive markedsført på bekostning af andre.
På den anden side - når man har et system som på væsentlige områder direkte modarbejder turismen ved ligefrem at skjule turistmål i lokalområderne, så er det nok en overvejelse værd, om der måske skulle ændres på systemet.

Men det er en helt anden historie, og indtil det sker, må de små i lokalområderne på egen hånd sørge for at komme bedst muligt ud af busken.
Turisterne læser også historierne og ser annoncerne i de lokale ugeaviser.
Hjemmesiden bør du virkelig prioritere, da mange turister både søger lokale oplysninger på nettet inden ferien - og på den medbragte computer.

Samarbejde
Der kan også være meget at hente ved at arbejde sammen om markedsføringen i lokalområdet blandt andet på fælles hjemmesider og ved fælles aftaler om annonceringer.
Det betyder større synlighed, skaber større interesse og giver flere besøgende at skabe nemmere adgang til samlet information om lokalområdet.

Små turistforeninger
De små turistforeninger rundt om i Danmark kæmper deres egne små kampe - for at nå deres mål - og for at overleve.
Ét er at nå deres forskellige mål om adgang til turistrelaterede oplysninger i brochurer og på nettet.
Noget helt andet er at fortælle om dem selv.
Jeg ser adskillige eksempler på nærmest anonyme turistforeninger som kæmper for bare at bevare foreningen og skaffe nye frivillige til at hjælpe med bestyrelsesarbejdet.


Kom ud af busken og bliv bedre til at vise og fortælle, hvad og hvem I er, hvilke opgaver I løser og hvilke mål I kæmper for.
Det kræver hverken nye lokaler eller flere penge.
Det kræver "blot", at I får øjnene op for betydningen af at være mere synlige - og prioriterer at gøre noget ved det.
 
Læs mere om det i Nøglen til succes.
Mogens Greve | CVR: 80229151  | Tlf.: 4111 9910 | mogens@djursk.dk