NETGALLERI

Pressemeddelelser 1


De lokale aviser skaber hul igennem

Synlighed i lokalområdet er vigtig for at lokalområdet lever og overlever

SYNLIGHED  De lokale aviser er sammen med hjemmesider to væsentlige redskaber til at skaffe hul igennem og blive synlig i lokal- og nærområdet.

Enkle midler
Det skriver journalist og forfatter Mogens Greve i den nye bog, Nøglen til succes, udkommer 18. november og fortæller om, hvordan man med enkle midler og uden meget ekstra tid kan komme rigtig langt, når blot man lærer at tænke synligheden ind i dagligdagen, at stille krav til kvaliteten - og at sige fra når der er behov for mere faglig viden.
Det kan både være for at sælge en vare, en ydelse eller et arrangement, som det kan være at skabe en mere generel synlighed - noget som eksempelvis folkeskoler, lokalpolitikere, foreninger, iværksættere og mange andre ifølge forfatteren har gode muligheder for at gøre mere ved.

Mere synlighed
”Jeg har tidligere arbejdet som webmaster og arbejder i dag som journalist på en lokal ugeavis, og netop hjemmesider og den lokale presse er to af de vigtige redskaber til at skabe synlighed i lokalområdet,” siger forfatter Mogens Greve.
Bogen er fyldt med eksempler fra hverdagen og gode råd om, hvordan man skaber mere og bedre synlighed - se også www.komudafbusken.dk.

FAKTA
Mogens Greve er 52 år og har i mange år arbejdet som informationsmedarbejder og webmaster. Han blev i februar 2006 ansat som deltidsjournalist ved Lokalavisen i Hornslet - og arbejder i dag heltids på Lokalavisen. Nøglen til succes udkommer 18. november - ISBN 978-87-985281-3-5.




Turisterhvervet kan lære af fodbolden
Ligesom fodboldklubber er også turisterhvervet afhængig af bredden for at blive i stand til at skabe gode resultater

TURISME  Der findes rundt om i kommunerne mange borgere som har en lille ekstraindtægt på turister, og hvor større synlighed vil være til stor gavn for både dem selv og det lokale turisterhverv i det hele taget.
Problemet er, at den overordnede markedsføring af turisterhvervet ikke er baseret på at fortælle om det som findes - men at fortælle om dem som har råd til at betale prisen for at blive fortalt om.

Kun en brøkdel
Det betyder eksempelvis, at hvis man som turist klikker ind på www.visitdjursland.dk og søger efter kunstnere på Djursland, så ser man kun måske 10-15 procent af dem, som man reelt har mulighed for at besøge i området.
De øvrige som ikke har råd er usynlige og eksisterer ikke i turistverdenen - mens sandheden er, at Djursland i virkeligheden vrimler med kunstnere og gallerier i alle størrelser og afskygninger.
Hjemmesiden linker til blot syv spisesteder på Djursland - og til kun seks lokale producenter og produkter, hvilket kun er en brøkdel af det faktiske tal.
Campingpladsen Kaløvig Strandgård Camping eksisterer ganske enkelt ikke - hverken på hjemmesiden eller i turistbrochurerne.

Man mister bredden
”Det må vel være politikernes manglende prioritering af økonomiske tilskud til turistorganisationerne som gør brugerbetaling nødvendig, men turistområdet mister så bredden, der netop kunne være med til at skabe den eliteoplevelse af mangfoldighed, som turisterne kunne få ved at blive præsenteret for alle lokalområdets herligheder,” siger forfatter til en ny bog om synlighed i lokal- og nærområdet, Mogens Greve.
”Indtil turistdanmark ændrer holdning, må gårdbutikkerne og de andre små turisterhverv rundt om i Danmark selv skabe deres egen synlighed, og derfor er de ”desværre” en del af den store målgruppe, som min bog henvender sig til.”
Læs mere om bogen på komudafbusken.dk.

FAKTA
Kommunernes Landsforening afholder mandag 29. november i Grenaa en stor konference om tendenserne i den lokale turismeudvikling.
Konferencen som holdes i samarbejde med Danske Destinationer, Foreningen af danske Turistchefer og Danske Havne sætter fokus på de udfordringer kommunerne står over for, når der skal skabes lokal vækst og beskæftigelse inden for turismen.
Mogens Greve | CVR: 80229151  | Tlf.: 4111 9910 | mogens@djursk.dk